Van Zoersel naar Aalst (94 km)

6 juli 2011 - Tournai, België

Van Zoersel naar Aalst

Vandaag nog steeds ideaal weer: noordelijke wind en een temperatuur van 20 graden. Het duurt even voordat we de route vanuit ons logeeradres gevonden hebben. Enerzijds vanwege de vele snel- en autowegen, anderzijds omdat onze gastheer ons een paar knooppunten heeft geadviseerd om op de route te komen, maar wonderlijk genoeg hebben de Belgen twee knooppuntsystemen doorelkaar heen. Er zijn bordjes met rode nummers en bordjes met groene cijfers, die niets met elkaar te maken hebben.

Uiteindelijk komen we in Lier. Op de Grote Markt staan we plots voor de Jakobskapel, een eenvoudig kerkje met een prachtig altaarstuk. Onze eerste aanraking met  de pelgrimage. Het ontroerde me verschrikkelijk en in tranen ontving ik de stempel in mijn Credencial.

Lier heeft een paar mooie gebouwen, o.a. de Zimmertoren een klokketoren met 12 uurwerken, een soort planetarium. Na Lier volgen we de rivier de Nete en het Netekanaal naar Mechelen. Mechelen is een prachtige grote stad, op de Grote Markt is het kermis, zodat een mooie foto van de gebouwen bijna onmogelijk te maken valt. We bekijken de kathedraal en ook daar ontvangen we een stempel.

In Mechelen komen we voorbij een fietsenmaker. We vragen of hij de crank van Pien kan maken. Hij denkt dat het erg ingewikkeld is, we moeten om half zeven maar terugkomen, want eerder heeft hij geen tijd. Maar hij verzekerd ons wel dat het erg gevaarlijk is om zo door te fietsen. Misschien wimpelde hij ons af om de Tour de France op de tv te kijken. We nemen het risico maar om door te fietsen.

De route gaat over een oud spoortraject, de Leirekensroute. Opeens zien we af en toe een sticker van Sint Jacob om ons op het goede spoor te houden.

In Aalst overnachten we in een huis wat volledig gemaakt is van hergebruikte materialen. Alles is bovendien milieuvriendelijk, ecologisch, tot aan het toilet aan toe.  In de tuin kampeert een echtpaar, wat erg deskundig bleek te zijn over alles wat de Santiagoroute betreft. We blijken oog in oog te staan met de maker van de route: Clemens Zweerman en zijn vrouw Wobien. In 1987 is hij begonnen met het uitzetten van deze route. Door de jaren heen is deze fietsroute een begrip geworden. Talloze mensen hebben de tocht gevolgd, veel eethuisjes, logiesadressen, fietsenmakers hebben hun economisch bestaan eraan te danken. De stickers die we onderweg zagen, zijn door hem die dag op de palen geplakt.

Hij vertelt dat de christelijke pelgrimages in de 8ste eeuw zijn begonnen. Het is aan te nemen dat de Catharen bekend waren met de voor-christelijke sterrenbaan. Het is ongelooflijk boeiend om met deze twee mensen te praten. Ze weten alles wat te maken heeft met Compostella.

1. lette & jo:
    6 juli 2011
    Lieve Ietsje,

Thanks voor de update. Watertandend lees ik het (doe je het niet na hoor). Raakt het gewone utrechtse leven al wat op de achtergrond? Hoe dan ook, fiets fier door en 2 dikke smakkerds, ook voor Pien en Roel.