Woensdag 27 juli, van Leon naar Acebo (102 km)

29 juli 2011

Woensdag 27 juli, van Leon naar Acebo (102 km)

Bij het verlaten van Leon passeren we een groot paleis, wat vroeger toebehoorde aan de zwaardridders van St. Jacob. Andere hoogtepunten uit het pelgrimswezen vandaag zijn de Jacobskerk in Villar de Mazarife en de beroemde lange Romeinse brug in Hospital de Orbigo. Ook het stadje Astorga is het bezien meer dan waard, de architect van het bisschoppelijk paleis is Gaudi. Om 4 uur verlaten we Astorga, voor ons ligt de Montes de Leon waar we overheen moeten. We weten nog steeds niet of we het wel in 1 keer kunnen doen of dat we vandaag halverwege moeten stoppen in Rabanal. Aanvankelijk krijgt Pien helemaal gelijk en gaat het klimmen makkelijk. In Rabanal aangekomen, vinden we alle drie dat we zulke sterke benen hebben vandaag dat we de laatste 6 km van de helling nog wel kunnen opbrengen. Het wordt dan wel een stuk steiler, maar toch niet meer dan 7%. Dan staan we eindelijk op het hoogste punt bij Cruz de Ferro, een simpel ijzeren kruis bovenop een boomstam. Dit kruis symboliseert dat pelgrims hier hun last kunnen afwerpen. En ook ik leg de 2 kiezelsteentjes, die ik uit Nederland heb meegenomen, bij al die grote stenen. Hiermee hoop ook ik dat wat mij zolang heeft bezwaard, nu van mijn schouders is afgenomen.  Dat mijn gevoel van verantwoordelijkheid voor wat ik zo graag had willen behouden, maar wat me als zand tussen de vingers is geglipt en wat me zo diep in de put heeft gebracht, tot het verleden behoort. Cruz de Ferro betekent ook dat er altijd een hoopvol begin is in het leven, of je 55 of 77 of 18 jaar bent.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ciska Posthumus:
    30 juli 2011
    Lieve Ietsje,
    Ik ben sprakeloos! Jouw/jullie verslag vanaf 6 juli in een ruk gelezen, en dat is eigenlijk te veel. Er komen, hoe vreemd het moge klinken, teveel indrukken in een keer op je af om op te reageren. Tijdens onze vakantie heb ik veel aan je gedacht, vooral bij de Dom van Naumburg (ten z.o. van Leipzig). De bouwmeester van Naumburg was een meester kunstenaar en had contacten met collega's uit o.a. Noyon en Chartres.
    Nu jullie reis er (bijna) op zit begint het 'verwerkingsproces' van de pelgrimage. Chapeau voor deze enorme prestatie. Groetjes, Ciska