Donderdag 28 juli, van Acebo naar Alto de Poio

31 juli 2011 - Palas De Rei, Spanje

Donderdag 28 juli, van Acebo naar Alto de Poio (76 km)

De afgelopen nacht hebben we doorgebracht in een hotelletje vlak na de top van de Montes de Leon in Acebo. s' Ochtends beginnen we meteen met een vreselijk steile, enge afdaling van 15 km. Ik vrees het ergste voor mijn remblokjes. We komen in Ponferrada, een industriestad, met naar het schijnt een mooie binnenstad en een beroemde tempeliersburcht. Het drukke verkeer, de hitte en het feit dat het bezienswaardige op een hoge heuvel ligt, maakt dat we de stad laten voor wat ze is. Soms moet je iets overslaan, om later een reden te hebben om terug te keren. Na Villafranca liggen de grote beboste heuvelruggen voor ons. Wij moeten een klim van 30 km maken over de 1300 meter hoge berg, de "Cebreiro". De eerste 18 km gaat weer heel geleidelijk. Maar daarna wordt het steeds steiler, hellingen tot 10% zijn erg zwaar als ze meer dan een kilometer duren. Op een gegeven moment is mijn hartslag zo hoog, dat ik extra "fotomomenten" in moet lassen. Het zweet gutst van ons gezicht en over onze ruggen. Maar Pien kan en gaat altijd door. Met een vrolijk gezicht staat ze elke keer weer op ons te wachten. En omdat zij doorgaat, moeten wij haar wel volgen. Zonder haar kracht en conditie waren we nooit zover gekomen. De berg heeft 2 hoge punten: de Alto San Roque, waar het beroemde beeld van de vermoeide pelgrim staat,  en de Alto de Poio. Op dat laatst punt aangekomen zien we aan weerszijden van de weg 2 hotels. We aarzelen niet langer, voor vandaag is het mooi geweest.