Van Aalst naar Tournai (84km)

7 juli 2011 - Honnecourt-sur-Escaut, Frankrijk

Van Aalst naar Tournai

s'Ochtends gaan Roel en Pien eerst naar een fietsenmaker in Aalst. In en oogwenk zet hij er een nieuwe bout in en klaar! De tocht gaat gedurende 40 km over het jaagpad langs de rivier de Dender. Grote wilgen en hoge populieren omzomen de rivier. Het is bladstil, het water is als een spiegel. Het is warm en de zon schijnt uitbundig. En dan verschijnen de heuvels van de Vlaamse Ardennen. Na Lessines verlaten we de rivier en moeten we onmiddellijk klimmen. Conditioneel gaat dat bij mij prima, vermoedelijk dankzij de rigide trainingen op last van Pim.

Sweerman fietst blijkbaar voor ons uit: we zien op kruisingen en splitsingen steeds een Compostellasticker. We voelen ons net Kleinduimpje. Een aantal kilometers voor Tournai halen we Wobien in. We nemen haar mee op sleeptouw, totdat we haar man zien die in de schaduw van een boom op haar zit te wachten. Zijn tempo ligt veel hoger, maar hij moet natuurlijk stickers plakken en nagaan of de route op alle details nog wel goed is.

Tournai heeft een prachtige Grote Markt met heel veel gebouwen met fraai versierde gevels. De kathedraal is immens groot, heeft 5 torens en stamt uit de 12de eeuw.

1. Hans Lub:
    7 juli 2011
    Ja, uit de kathedraal van Tournai komt prachtige en bijna buitenaardse oude muziek ( de Messe de Tournai, http://www.youtube.com/watch?v=m5J3vSp6Vlc)

... net als uit de kathedraal van Santiago de Compostella, maar die muziek is vandaag gestolen! (http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-14063868)

Pak de dief, Ietsje!!
  2. frieda:
    7 juli 2011
    Hallo Ietsje volgens mij gaat alles goed en je boft natuurlijk ook met het weer Ga volgend weekend naar Frankrijk naar mijn vrienden misschien zie ik je nog ergens fietsen Veel plezier en hou af en toe een plaspauze Veel succes Hoor van je Kuz Frieda
  3. Miriam van der Pol:
    Hoi Ietsje,
    Van Henriek kreeg ik de URL van je blog. Leuk om je te gaan volgen! Je schiet al lekker op in die paar dagen. En wat bof je met het weer.
    Leuk om met Sweerman op te fietsen. Ook ik had een maand geleden zijn route bij de hand toen ik met een vriendin het eerste stuk fietste, naar Parijs. Neem jij ook deze variant? De andere schijnt mooier maar zwaarder te zijn. Ik ben benieuwd en hou je verhalen in de gaten. Heel veel succes en fietsplezier!
    Miriam