Naam:
Reisverhalen:
Foto’s:
211

Over mij

De mensen die deze site bezoeken, zullen mij wel kennen. Hetzij als vriendin, familielid, mede-muzikant, muziekdocent of als collega. Dus ik ga mij hier niet uitgebreid etaleren.

Twee jaar geleden stond ik op het punt om een gedeeltje van de tocht naar Santiago met Pien te fietsen, toen de borstkanker een spaak in het wiel stak. Ik ben ongelooflijk blij dat mijn gezondheid nu weer zo is dat ik de tocht redelijkerwijs kan volbrengen.

Het is in veel opzichten een bijzondere tocht. Meestal ben ik tijdens vakanties na ongeveer 10 dagen de eerste die weer graag naar huis wil, naar het eigen vertrouwde bed, douche en eigen spullen. En vanaf mijn 17de ben ik altijd samen met Freerk op vakantie gegaan. En nu wil ik dolgraag zo'n verschrikkelijk lange reis maken, zonder mijn partner, die altijd mijn steun en toeverlaat is. Hij begrijpt het, laat me gaan en zal op afstand nog steeds de nodige hulp bieden.

Over mijn reis

De wens om een pelgrimstocht te maken is bijna altijd een mix van een aantal beweegredenen: laten zien dat je wat waard bent, het verwerken van problemen en kennis nemen van de culturele aspecten van de reis. Maar heb je daarvoor zo'n lange reis nodig? Misschien is er in ons mensen een klein evolutionair overblijfsel van de eigenschap van trekvogels. Misschien is het daarom dat tallozen ooit naar Mekka, Jeruzalem, Rome of in dit geval Santiago de Compostella willen reizen.

Deze tocht is te groot om er een scherpe voorstelling van te voren van te hebben. Ik ben nieuwsgierig wat op ons pad komt. Kunnen we de lichamelijke belasting aan, blijven we in goede harmonie met elkaar samen. Ik ben niet katholiek en niet religieus, maar zal Jacobus op den duur een vertrouwd figuur voor ons worden door de vele Jacobalia?

Bezochte landen

Ik heb 4 landen (2%) bezocht:

België, Frankrijk, Nederland, Spanje.