Woensdag 20 juli, van Sorde naar St. Jean (61 km)

22 juli 2011

Woensdag 20 juli, van Sorde l'Abbaye naar St. Jean-Pied-de-Port (61 km)

s' Ochtends al heel vroeg zijn de wandelaars vertrokken.  10 uur vinden wij een prima tijd om weer op het zadel te zitten. Hoewel het weer steeds maar blijft druilerig blijft, vinden we het landschap steeds mooier worden, het doet bijna Zwitsers aan vanwege de berghellingen. In de verte kunnen we de Pyreneeen zien leggen. Voortdurend spreken we elkaar moed in: tot nu toe hebben we elke helling gehaald, waarom zouden we deze hellingen niet halen. Maar eerlijk gezegd, zijn we er toch niet helemaal gerust op.

Het is vandaag een zware fietstocht met regelmatig fikse klimmen. Het gaat voor een groot deel langs een autoweg, waar zware vrachtauto's ons voorbij denderen. Gelukkig knapt het weer op en gaat de zon zelfs schijnen. Dan komen er twee ongelooflijk steile hellingen, en plotseling komen we door een poort en zijn we in St. Jean-Pied-de-Port, het beroemde startpunt voor de echte camino. Het contrast kan niet groter zijn. Drommen toeristen verdringen zich in de smalle straatjes om zich aan de wandelende pelgrims te vergapen. We voelen ons min of meer helden, ook al zijn we een van de weinige fietsers. Het stadje is vol met souvenirwinkeltjes met pelgrim-prullaria. Gelukkig kunnen we terecht in de refugo. Voor 8 euro hebben we een slaapplaats, douche en ontbijt.

1. Henriek:
    22 juli 2011
    Ha Ietsje, je bent nu echt op de camino. In Los Arcos sliepen Henk en ik in de refugo! Mooie herinnering aan. Nu jullie op naar Bourgos! Wij pakken de spullen voor Noorwegen (bijna in) Nog een weekje werken. Dag veel plezier! Henriek
  2. Noel De Goe:
    22 juli 2011
    Stomweg ben ik op jullie reisblog gekomen.Ik heb ongeveer hetzelfde parcour
    als pelgrim (gelovig) gereden van Atwerp tot Santiago 2242 km .proficiat jullie
    dames.Als fietsers komen nu op de echte camino de intersantste internationale
    ontmoetingen maar ook de moeilijkste klimmen . Op tijd eten en drinken is de
    boodschap verzorg jullie goed .Die reis vergeet je nooit meer .Ik blijf jullie volgen. Nog veel fiets genot .Noel uit Hove
  3. Wyp:
    23 juli 2011
    Hoi Ietsje, ik ga zondag naar mem en ik neem een aantal reisverslagen, foto’s en de kaart voor haar mee. Zo kan ze je toch een beetje volgen. Geweldig dat je al in Spanje bent. Ik ben trots op je en heb het volste vertrouwen dat je Santiago de Compastella fietsend haalt. Groetjes van Wyp.