Vrijdag 8 juli van Chiry naar St. Genevieve

11 juli 2011 - Chartres, Frankrijk

Vrijdag 8 juli, van Chiry/Ourscamps naar St. Genevieve (87km)

Roel en Pien zijn de afgelopen nacht flink en de weer geweest met hun luchtbedden. Een lek is gevonden, maar toch lopen ze steeds maar weer leeg. Naar Compiegne is het ongeveer 30 km fietsen. Daar staan we plots voor de Eglise St. Jacques. Als ik naar binnen ga, stromen de tranen over mijn wangen. Ik weet niet goed waarom. Zijn de tranen de balsem voor de krassen op de ziel of ben ik devoot vanwege het gevoel dat zoveel pelgrims me zijn voorgegaan en hier in deze kerk een voorlopig toevluchtoord zochten. Op deze tocht wil ik graag bij kerken naar binnen, tot lichte ergenis van Roel en Pien die het een belemmering zien om grote afstanden af te leggen. En toch ben ik niet religieus, het geloof heb ik als tiener al vaarwel gezegd. Ik heb nog nooit een religieuze ervaring gehad. Muziek beroert de ziel meer dan genoeg. Al zou je het niet denken met mijn voornaam, ik hang niet het ietsisme aan. Je  kunt dus blijkbaar prima pelgrim zijn zonder God en met hart en ziel deze reis beleven

Vanaf Compiegne hebben we de keus om over Parijs te gaan of over Chartres. Als we Sweerman enkele dagen geleden goed beluisterd hebben, is de reis over Chartres aantrekkelijker. We fietsen weer verder over het Franse platteland. Het is niet warm, we hebben fikse tegenwind en af en toe valt er een buitje. De klimmen worden weer ietsje langer en stijler. Pien en ik hebben beide een elastieken band om onze knie om die iets te ontlasten. Mouy is een mooi stadje, waar we pizza eten. In St. Genevieve nog een laatste klim en dan zijn we op ons logiesadres met een bed(!) en een heerlijke douche.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl