Maandag 11 juli, van St. Hilaire naar Tours (94 km

13 juli 2011

Maandag 11 juli, van St. Hilaire Gravelle naar Tours. (94 km)

Onze gastvrouw vertelt dat haar man kok was bij Jacques Chirac en dat ze zelf ook haute cuisine kookt. Ze laat haar creatie voor de komende avond aan ons zien. In haar gastenboek veel beroemde mensen: ministers uit binnen en buitenland, ja zelfs de familie Chanel. Het eerstvolgende mooie plaatsje op onze reis vandaag is Vendome. Een oude Jacobskapel uit de 12de eeuw, de klokketoren, het gezellige plein.

We merken dat we zuidelijker komen. In de dorpen ruik je die speciale geur van Zuid-Europa. De velden tarwe en rogge zijn hier al geoogst. Uit de berm komt de zoete geur van walstro of lievevrouwenbedstro je tegemoet. Het is warm en windstil. Er zijn nu ook velden met zonnebloemen.

Om acht uur zijn we in Tours. Het eerste deel van de reis zit erop, tot nu toe zonder pech of ongeluk. De enige andere Santiago-gangers, die we ontmoet hebben, zijn Clemens Sweerman en zijn vrouw. Dus het verhaal dat fietsen naar Santiago filerijden is, kan ik hierbij ontzenuwen.