Dinsdag 12 juli, van Tours naar Dange-St. Romain

14 juli 2011 - Dangé-Saint-Romain, Frankrijk

Dinsdag 12 juli, van Tours naar Dange-St. Romain (65 km)

Tours is ongeveer net zo groot als Utrecht, schat ik. Het is een bruisende, levendige stad. Voor wie van shoppen houdt, is het een eldorado. Winkels met heel aparte kleding, mooie schoenenzaken,  boekwinkels, muziekwinkels en natuurlijk alle bekende dure en minder dure winkelketens. Ook zijn er pleinen vol met terrasjes. Als Utrechter voel je je hier onmiddellijk thuis en wel om twee redenen. Ten eerste zijn de gebouwen hier, net als in Utrecht, van alle eeuwen. Van de 12de eeuw tot modern, alles in een mooie verhouding. De stad is bij uitstek geen openluchtmuseum. In alles wordt gewoond, of er zit een winkel in Zelfs in de resten van de oude toren van de oude basiliek is een winkel gebouwd. Theo van Wijk zou smullen als hij zag hoe de oudste resten van de stad zichtbaar worden gemaakt. De tweede overeenkomst met Utrecht is, dat de belangrijkste heilige van Tours St. Martin is, onze stadsheilige Sint Maarten. In de Middeleeuwen vonden pelgrims het graf van Jacobus in Santiago soms wel heel ver. Dan eindigden ze vaak bij het graf van St. Martin in Tours. De pelgrimsroutes waren veelal dezelfde en gingen altijd over Tours. Het lijkt daarom wel dat St. Jaques en St. Martin voor pelgrims een soort broers waren. Historisch is dat onjuist, feitelijk is er geen groter contrast tussen de twee denkbaar.

Jacobus was een volgeling van Jezus. Uit de bijbel is alleen bekend hoe hij heette, dat hij de zoon was van Zebedeus en dat zijn broer ook een discipel was. Verondersteld mag worden dat het arme sloebers waren met een uitzichtloos bestaan. Jezus predikte en geloofde zelf ook vurig,dat het koninkrijk van God op handen was. Dat was niet een koninkrijk in de hemel, maar een concreet, aards koninkrijk. De Romeinen zouden weggejaagd worden en materieel zou het voor iedereen beter worden. Jacobus en zijn broer hadden niets te verliezen en volgden Jezus in de hoop op een beter bestaan. Het koninkrijk Gods kwam niet , daarover bleek Jezus zich te vergissen en moest dit met de dood bekopen. Jacobus werd in 44 door de Romeinen gevangen genomen en onthoofd. Maarten leefde in Frankrijk in de 5de eeuw en was van rijke komaf. Hij werd gegrepen door het christelijke geloof, verdeelde zijn bezittingen onder de armen en werd prediker. Hij werd bisschop van Tours en kreeg na zijn dood een praalgraf.

De kathedraal van Tours is gewijd aan St. Gatien. Hebben ze in Tours geprobeerd een wedstrijdje aan te gaan met Chartres? De eerste aanblik van de kathedraal is van een verbijsterdende overdadigheid. Het beeldhouwwerk lijkt wel van kant. Binnen is het een mooie rustige kerk. Ook hier veel gebrandschilderde ramen, maar zonder het overheersende blauw van Chartres. Aan de kathedraal zijn veel geleerden verbonden geweest. In de kloostergang is een indrukwekkende tentoonstelling van oude geschriften.

Halverwege de middag verlaten we Tours. Wordt ten noorden van Tours elk lapje grond benut voor de landbouw, nu zien we veel velden wild en braak liggen. Wel veel grote velden met zonnebloemen.

1. Minke Bontekoe:
    17 juli 2011
    Dag Ietsje, Mijn grote zus op Pelgrimstocht naar Santiago de Compostella. 'Zonder God bij zich te hebben' schrijft ze. Straks op de knieen voor het graf van heilige Jacobus . . . . dankbaar dat ze nog leeft en de tocht heeft mogen volbrengen. Vind je het niet bijzonder dat onze Pake een 'Jacob' was en onze moeder 'Jacoba' als 2e naam heeft? Een ongelovige Pelgrima, die met heel haar hebben en houden deze tocht maakt. Geniet ervan met heel je wezen, met de ogen in je hoofd en de ogen in je hart wagenwijd open. Ga in de geest van vele heiligen die je voor gingen, b.v. Teresa van Avila. De heilige Spaanse mystica uit de 16e eeuw, je komt mogelijk ook gedenktekens van haar op je weg tegen. Ik sluit af met de zegenwens van Franciscus van Assisi: Ik wens je Vrede en alle Goeds.
    Liefs Minke
  2. Henriek:
    17 juli 2011
    Ha Ietsje Vandaag ben je 14 dagen op pad! Je hebt al veel beleefd en er komt nog veel meer! geniet ervan : Bon Camino! groet Henriek
  3. Heleen Snijders:
    17 juli 2011
    Hoi Ietsje. wat zijn jullie al ver en wat is het bijzonder om door jouw blog en foto's mee te reizen.
    Goede en behouden reis verder. Hartelijke groeten, Heleen