Maandag 25 juli, van Estepar naar Ledigos, 97 km.

26 juli 2011 - León, Spanje

Maandag 25 juli, van Estepar naar Ledigos, 97 km.

Vandaag is de naamdag van San Jacobeo, simpel gezegd: ome Koos is jarig. De tocht gaat vanaf hier over de Tierra de Campos, een dorre hoogvlakte waar het zeer heet kan zijn. Spanje is hier voornamelijk geel, met eindeloze gedorste graanvelden en dorre vlaktes. Als we vertrekken is het nog bewolkt en fris, maar na 2 uur is het inderdaad erg warm en zonnig. Het is belangrijk om voldoende drinken en eten mee te nemen, want deze streek is zeer dunbevolkt en er zijn weinig voorzieningen. Nooit gedacht dat ik cola en sportdrank, wat ik thuis never nooit drink, zo lekker zou vinden.

Alle dorpjes hebben een pelgrimsverleden, bijv.een kerk, een fontein of een hospitaal. Ook in de huidige tijd is in elk dorpje minstens 1 pelgrimsalbergue. De Camino is voor deze streek enorm belangrijk. Blijkbaar houden de pelegrino's de kwetsbare economie hier op gang. Als we in Hontanas koffie drinken, barsten de klokken van de kerk los in een enorm gebeier. Dit is ter ere van Jacobeo,  waarvoor de mis om elf uur begint. Een paar kilometer voor het dorp Castrojeriz houden twee oude dames ons staande. Ze delen aan iedereen, die onderweg is op de camino, snoepjes uit ter ere van de jarige. Op deze dag zetten we hem zovaak op de foto als we hem in velerlei gedaantes tegenkomen. Heel indrukwekkend is de ruine van San Anton, een abdij uit de 12 de eeuw, die over de weg heen gaat. De cola-automaat tussen de overblijfselen is een komisch accent.We bekijken de kerk van Santa Maria del Manzano (Maria van de Appelboom). Verder laten we de pelgrimsbezienswaardigheden vandaag voor wat ze zijn,  ondanks de hitte willen we vandaag een groot aantal kilometers afleggen. Aan het einde van de dag vinden we onderdak in een albergue in Ledigos. Het is een dorpje van niks, maar de albergue is groot en tevens plaatselijk cafe en restaurant. De benedenslaapzalen zijn al vol met wandelaars. Roel, pien en ik wordt de bovenslaapzaal toebedeeld. Die bestaat eigenlijk ook in tweeen, het komt er op neer dat ik mijn eigen slaapzaal (20 bedden) en badkamer heb. De prijs voor de nacht durf ik bijna niet te noemen (7 euro).

1. Miriam:
    26 juli 2011
    Hoi Ietsje,
    Elke dag kijk ik uit naar je geweldige verhalen. Wat n tempo en grote afstanden leggen jullie af. Nemen jullie nooit n rustdag? Echt knap! ik hoop dat ik t volgend jaar net zo voorspoedig mag befietsen als jij. Ga vooral zo door!
    Hartelijke groet,
    Miriam
  2. Heleen Snijders:
    27 juli 2011
    Met bewondering lees ik iedere keer weer jullie ervaringen en bekijk ik de kaart: jullie zijn er nu zo dicht bij! Worden jullie deze laatste kilometers 'op vleugels gedragen'? Ik ben erg benieuwd hoe het zal voelen als jullie de eindbestemming bereiken. Goede reis. Hartelijke groeten,
    Heleen
  3. Kees Hilhorst:
    Hoi Ietsje,
    Wij zijn net een paar dagen terug van onze vakantie in Noorwegen. Ik zie dat je inmiddels al een aardig eind bent gevorderd. Knap hoor! Good luck nog voor het laatste stuk.
    Groeten,
    Kees
  4. erma:
    ha iets
    volgens mij zijn jullie er bijna: nog ... dagen/ en dan weer terug met trein en dan een trionmftocht door de buurt? in een cabrio? sjiek te friebel.....
    ik bewonder je!
    groet erma
  5. Pim Koolwijk:
    28 juli 2011
    Dag Ietsje,
    Complimenten hoor! Je bent erg goed bezig! Hou vol en geniet van al het moois!

Gr. Pim
  6. Minnie de Boer:
    29 juli 2011
    Hoi Ietsje,
    Een beetje late reactie van mij.Geweldig wat een tocht en mooie verhalen.Wij zitten nog in Portugal te luieren aan het strand!Nog even volhouden!
    groetjes, Minnie