Maandag van 18 juli, van Lanton naar Labouheyre

22 juli 2011 - Tiebas, Spanje

Maandag 18 juli, van Lanton naar Labouheyre (82 km)

Vandaag fietsen we een heel stuk over een fietspad dat gelegd is over een voormalig spoorwegtracee. De weg is vlak, het fietst gemakkelijk. Les Landes bestaat voor het grootste gedeelte uit dennenbossen. In het dorpje Moustey staan twee piepkleine pelgrimskerkjes vlak bijelkaar. Voor de kerkjes is een steen met het opschrift dat het nog 1000 km is naar Copostella.

In Labouheyre is volgens ons boekje een pelgrimsgite. De alweer zeer aardige meneer die ons inschrijft, lijkt sprekend op mijn meester van de lagere school, waar ik 4 jaar bij in de klas heb gezeten. Hij is jaren ambassadeur in Zuid-Afrika geweest, en spreekt een paar woorden "Nederlands". Roel en Pien worden ondergebracht in de pastorie van de kerk, ik zit in een enorm gebouw met veel slaapplaatsen. Ik geloof dat er nog een pelgrim aanwezig is, maar ik heb een slaapzaal voor mij alleen. Roel en Pien vinden een tijdschrift over pelgrims. Hierin lezen ze een stukje over de standaardtarieven wat betreft verplicht pelgrimeren in de Middeleeuwen. Als een priester zich sexueel had vergrepen aan iemand moest hij 1,5 jaar op pelgrimspad, iemand die zijn onwettige kind had doodgeslagen 7 jaar en een bisschop die iemand had vermoord, levenslang.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade